Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Kalifornia (USA): Rusza budowa Brightline West

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Data publikacji:
27-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
23-04-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

22 kwietnia oficjalnie zainaugurowano budowę kolei dużych prędkości pomiędzy Las Vegas a Rancho Cucamonga w aglomeracji Los Angeles. Brightline West chwali się, że będzie to pierwszy tego typu projekt w USA prowadzony przez podmiot prywatny.

Brightline West oficjalnie rozpoczęło budowę linii kolejowej dużych prędkości, która połączy Las Vegas z południową Kalifornią. Trasa o długości 218 mil (ok. 350 km) zostanie zbudowana na znacznej części trasy w pasie środkowym autostrady I-15. Zdaniem inwestora będzie to idealne połączenie miast położonych w takiej odległości, że podróż samolotem jest zbyt krótka, a samochodem zbyt długa. Pociągi po nowej trasie będą się poruszały z prędkością 200 m/h (czyli ok. 320 km/h). Projekt niedawno otrzymał dofinansowanie w wysokości 3 mld USD dofinansowania federalnego. Dodatkowo 3,5 mld USD ma zostać pozyskane z emisji obligacji o wartości 3,5 mld USD.

– Ludzie od dziesięcioleci marzą o kolei o dużej prędkości w Ameryce – i teraz, dzięki miliardom dolarów wsparcia, możliwego dzięki historycznej ustawie o infrastrukturze prezydenta Bidena – powiedział Pete Buttigieg, sekretarz transportu USA. Podkreślił przy tym, że Brightline West to nowy rozdział w historii transportu w Stanach Zjednoczonych, który pozwoli na stworzenie tysięcy miejsc pracy oraz stworzy nowe możliwości rozwoju gospodarczego, a także ograniczy korki na drogach i doprowadzi do poprawy jakości powietrza.

– To historyczne przedsięwzięcie i moment, kiedy rozpoczynamy budowę pierwszego w Ameryce systemu kolejowego dużej prędkości i kładziemy fundament pod nową branżę – powiedział założyciel Brightline'a, Wes Edens, który dodał, że wypracowany przez spółkę model łączenia par miast można będzie powtórzyć w wielu innych miejscach kraju. Warto jednak zaznaczyć, że nie jest to jedyny projekt KDP realizowany obecnie w Kalifornii – trwają bowiem prace budowlane na trasie łączącej Los Angeles z San Francisco realizowane ze środków stanowych. Szerzej o tym projekcie pisaliśmy w tekście pt. USA budują swoją pierwszą linię KDP.

Brightline West, które ma już wszystkie niezbędne pozwolenia środowiskowe, będzie biegła w środku autostrady I-15 bez skrzyżowań w jednym poziomie. Przystanki zaplanowano w Las Vegas w Nevadzie oraz w Victor Valley, Hesperii i Rancho Cucamonga w Kalifornii. Będzie to jedna z największych inwestycji transportowych realizowanych w USA ze środków prywatnych. Aby pokazać jej skalę, Brightline West podkreśla, że zostanie wykorzystane 700 tys. podkładów betonowych; 2,2 miliona ton kruszywa oraz 63 000 ton szyn stalowych. W ramach inwestycji powstanie 160 obiektów inżynierskich. Projekt będzie realizowanych zgodnie z zasadami Buy America, czyli w oparciu o krajowych wykonawców.

Po zakończeniu prac z Kalifornii (Brightline West unika podawania nazwy stacji Rancho Cucamonga – zdecydowanie lepszy dla pasażera były w końcu dojazd do samego Los Angeles, ale to nie było możliwe) do Las Vegas dojedziemy w czasie dwóch godzin, czyli prawie o połowę krócej niż jazda samochodem. Stacja w Las Vegas będzie położona na Las Vegas Strip, na północ od Blue Diamond Road między autostradą I-15 a Bulwarem Las Vegas. Miejsce to zapewnia dogodny dostęp do Międzynarodowego Lotniska im. Harry'ego Reida, Las Vegas Convention Center i stadionu Allegiant Raiders.

Stacja Victor Valley w Apple Valley będzie położona na południowy wschód od Dale Evans Parkway i skrzyżowania z autostradą I-15. Stacja ma umożliwić przyszłe połączenie z High Desert Corridor i budowaną linią z Las Vegas do San Francisco. Stacja Hesperia będzie zlokalizowana w środku autostrady I-15 na skrzyżowaniu z autostradą I-15/Joshua Street.

Stacja Rancho Cucamonga będzie położona przy skrzyżowaniu Milliken Avenue i Azusa Court w pobliżu Lotniska Ontario i zapewni przesiadkę na transport regionalny, czyli California Metrolink, którym będzie się można dostać do centrum Los Angeles.

Bazy utrzymaniowe zostaną zlokalizowane w Sloan w Nevadzie oraz w pobliżu stacji w Apple Valley.


fot. Brightline

Jak podkreśla Brightline West trasa między Las Vegas a południową Kalifornią ma ogromny potencjał – teraz jest to ponad 50 mln podróży rocznie. W samej Kalifornii ok. 17 mln osób ma mieszkać w odległości do 25 mil od planowanych stacji. Zdaniem inwestora nowa linia kolejowa wygeneruje ponad 35 tys. miejsc pracy i umożliwi redukuje emisję 400 tys. ton CO2 rocznie.

Brightline West powiązane jest ze spółką Brightline, które oferuje szybkie połączenia kolejowe na Florydzie. W tym stanie, jak na razie przewozy nie idą tak dobrze jak pierwotnie planowano. Ostatnio Brightline zredukował prognozy liczby pasażerów na ten rok.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Korea Południowa: Nowe EZT Hyundaia rozpędzą się do 320 km/h

Tabor i technika

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Infrastruktura

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Przemysław Farsewicz 31 marca 2024

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Biznes

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2024

Zobacz również:

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Infrastruktura

Którędy i jak szybko pojedziemy polską KDP?

Roman Czubiński 25 kwietnia 2024

Korea Południowa: Nowe EZT Hyundaia rozpędzą się do 320 km/h

Tabor i technika

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Infrastruktura

USA budują swoją pierwszą linię KDP

Przemysław Farsewicz 31 marca 2024

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Innowacje

Pociąg dużych prędkości... na wodór!

Mikołaj Kobryński 28 stycznia 2024

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Infrastruktura

CPK zamówił instrukcję prowadzenia ruchu na KDP

Roman Czubiński 16 stycznia 2024

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Biznes

KDP w Kalifornii: Siemens i Alstom walczą o kontrakt

Łukasz Malinowski 18 stycznia 2024

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5